FC Linköping City


Grafisk profil / Stor identitet / Plattform / Storformat / Rollup / Hemsidebanners

Analys


FC Linköping City är en hårdsatsande klubb som strävar efter elitverksamhet då i form av att ta en plats i eliten långsiktigt. Klubben är ung och bildades 2013. Med storslagna ambitioner att ge staden trevlig fotboll att titta på blir Linköping Arena dess hemmaplan. FC Linköping City jobbar efter en väldigt målmedveten strategi där ekonomin är i fokus och balans för stabilitet.

Design


Lejon är signifikativt för Linköping då djuret ingår i stadens logotyp. Färgerna gul och blå hämtas från stadens stadsvapen. Lejonen som stolt poserar vid bollen överst skall symbolisera statyer och sten, lika med city. Den gråa kulören står för robust kraft och stenlik innerstad som symbolik med dess närvaro. Ett eget typsnitt har ritats för att harmonisera med övrig grafisk identitet.

Resultat


FC Linköping City har snabbt tagit stora kliv mot eliten både sportsligt som i klubbens marknadsföring. Citys varumärke ger ett seriöst intryck och har kvaliteter över att fungera i all media runt en professionellt fungerande förening. Varumärket har stor potential för att växa i och kan mätas med de största fotbollsklubbarna i Sverige och Europa.